Havarijní pojištění sice není nezbytné a zákonem povinné, ale rozhodně stojí za zvážení. Řidiči by si ho měli sjednat zejména u nového vozu.
Ve kterých situacích se toto pojištění vyplatí? Jak ho sjednat a na co si dát pozor?
Posilování české ekonomiky přináší i nárůst zájmu o havarijní pojištění. Loňské statistiky České asociace pojišťoven hlásí 1,9 milionu pojištěných vozů. To je například o půl milionu vozů více než v roce 2008.
Zájem spotřebitelů o havarijní pojištění souvisí s tím, jak na českých silnicích v posledních letech přibývá nových vozů. Prodeje nových osobních vozů loni v České republice vzrostly o 20 procent na rekordních 230 857 aut.
Právě u nových vozů dává havarijní pojištění největší smysl.
Pojištěný řidič, který zaviní nehodu, dostane peníze na opravu vlastního vozu z havarijka. Jinak by si musel škodu zaplatit sám.
Při sjednávání je důležité myslet na správné nastavení krytých rizik. Je možné si je sjednat v tzv. komplexním rozsahu, vztahuje se pak na riziko havárie, škody způsobené živelní událostí, odcizení celého vozu nebo jeho části a vandalismus. Ale ne vždy se pojistka v plném rozsahu vyplatí.
Počet těchto nehod podle údajů policie každoročně narůstá. Střet se zvěří může řidiče potkat jak na okreskách blízko lesů, tak klidně v širším centru města.
Střet s vysokou nebo černou zvěří dosahuje zpravidla škody v řádu desítek tisíc korun. Pozor: k nehodě se zvířetem se musí zavolat policie.
Nad ochranou před živly (krupobití, vichřice, požár, povodeň nebo záplava, úder blesku, zřícení skal či lavina a zemětřesení) se vyplatí popřemýšlet nejen u novějších vozů. U starších vozidel je sice například nižší riziko jeho odcizení, ale před všemi živelními riziky se není možné vždy chránit, což platí pro starší i novější modely vozů.
Jak plynou roky, cena vozu klesá, ale pojišťovna ji ve smlouvě o havarijním pojištění až na některé výjimky automaticky nesnižuje.
U havarijka je třeba ideálně každým rokem snižovat pojistnou částku na úroveň skutečné hodnoty vozidla na trhu. Nejvýrazněji samozřejmě klesá cena u nového vozu.
V prvních dvou letech se tedy vyplatí nechat si smlouvu o havarijním pojištění pojišťovnou přepočítat vždy po roce, v dalších letech stačí aktualizovat smlouvu každé dva roky. Cílem je neplatit zbytečně více.
U novějších vozidel je jistější volit komplexní variantu havarijního pojištění, u starších je lepší pojistit jen ta rizika, která řidič považuje za největší.
Havarijní pojištění se vyplatí sjednat spolu s povinným ručením. Je možné tak převést bonus z povinného ručení na havarijní pojištění a také získat slevu za sjednání obou rizik.