Vyzpovídali jsme našeho hypotečního experta, kdo jsou dnes top hráči na hypotečním trhu, v čem mají náskok a především – jak se mezi všemi bankami vůbec zorientovat. Odpovídá Erik Kvietek z ChytryHonza.cz.
Už, tuším, jedenáctým rokem je v čele žebříčku největšího objemu sjednaných hypoték Hypoteční banka. Ta jako člen skupiny ČSOB koncem minulého roku překročila historickou hranici 300 miliard korun v celkovém objemu hypotečního portfolia.
To ano. Hypoteční banka je bezpochyby největší poskytovatel hypotečních úvěrů u nás. V loňském roce, podle údajů Ministerstva pro místní rozvoj, jejich služeb využilo 26 % všech žadatelů o hypotéky. Jedničkou jsou hned v deseti krajích ČR.
Na druhém místě je pak Česká spořitelna a i jejich objem portfolia je velký – přes 250 mld. Kč. Dařilo se jim u tzv. privátních hypoték pro řadové žadatele, kde za rok 2018 meziročně vzrostli o 11 %. A to v době, kdy Česká národní banka několika kroky zpřísnila hypoteční podmínky.
Ano i ne. Samozřejmě obě banky mají určitý, vysoký standard služeb. Obě se zaměřují na to, aby jejich služby byly co nejrychlejší a nejjednodušší. Tomu nahrává i trend poskytování těchto služeb čím dál více online nebo snaha o individuální přístup ke každému klientovi. To ale platí pro řadu dalších bank.
I tak je ale prostor pro budování konkurenčních výhod, byť možná ve zdánlivých detailech. Právě ty ale dnes rozhodují, jestli si je klient vybere a bude se službami spokojený.
U Hypoteční banky například nemusíte se zástavní smlouvou na katastr nemovitostí. Stačí, když zajdete na Czech POINT a tam kromě ověření podpisu požádáte o digitalizaci smlouvy. Zbytek zajistí banka. Také zvýhodňují bydlení v nízkoenergetických domech, s hypotékou si můžete sjednat rovnou i pojištění, jak nemovitosti, tak i domácnosti, života či úvěru samotného.
Česká spořitelna v průběhu roku výrazně zjednodušila celý proces žádosti o hypotéku a pokračovala v digitalizaci. Po celou dobu je například klientům k dispozici online hypoteční specialista.
Ano, právě digitalizaci a vývoj online platforem. Jako klient České spořitelny například můžete celý hypoteční proces sledovat online. Po přihlášení do jejich webové služby vidíte všechny aktuální informace o své hypotéce. Také Hypoteční banka má svou tzv. Hypoteční zónu, platformu, kde si každý klient spravuje svou hypotéku online. Veškerá komunikace, změny v úvěru, ale i čerpání hypotéky probíhají elektronicky, včetně různých slev a akcí. Všechny dokumenty máte na jednom místě, kdykoliv k dispozici. Systém vás také upozorní na všechny důležité události.
Z mého pohledu má dobře našlápnuto například Moneta Money Bank. Líbí se mi na nich právě ty důležité detaily. Je inovativní, proklientská, během krátké doby se vyšvihla mezi top banky. A jejich digitalizace je na velmi vysoké úrovni – hypotéku a půjčku si lze sjednat přes tablet. Předávání podkladů pro úvěr je u nich online, přes Hypoteční Portál, takže bance nemusíte dodávat žádné dokumenty v originále. Nabízí například tzv. offsetovou hypotéku, kdy si můžete snížit měsíční splátku oproti úsporám na běžném účtu. A samozřejmě se snaží zaujmout i cenou – klient u nich neplatí za odhad nemovitosti, zdarma jsou i první tři fyzické dohlídky u výstavby, zpracování úvěru, vedení úvěrového i běžného účtu je také bezplatné.
Navíc je to banka, která loni uzavřela hypotéky v celkovém objemu 17 a půl miliardy korun, takže to žádný malý hráč není.
Na to asi není jednoznačná odpověď. Leccos mohou napovědět různé žebříčky a soutěže. Například soutěž Zlatá koruna, Finparáda, klání nejlepších finančních produktů roku či soutěž Banka roku. Zpravidla ale v každé z nich vyhrává někdo jiný. Obecně nelze říct, že ty nejúspěšnější, největší banky budou pro každého i ty nejlepší. Nejlepší je podle mého začít srovnávačem. Ten pomůže s výběrem, které banky vůbec oslovit. Pomůže vám se trochu zorientovat. A minimálně pro konzultaci bych využil služeb poradce, který by měl být schopen nezávisle poradit, která z bank na trhu je pro mě ta vhodná.