Asi všichni přibližně tušíme, k čemu povinné ručení slouží a proč má smysl si ho platit. Znáte ale některé klíčové podrobnosti uvedené v zákoně? Povíme si, kdy je potřeba povinné ručení mít bezpodmínečně, kdy ho mít nemusíme a řekneme si také, jak řešit náhradu škody, když nás nabourá nepojištěný řidič.
Oficiálně se povinné ručení jmenuje pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Zákonná poučka uvádí, že na silnici, dálnici nebo kterékoliv jiné veřejně přístupné cestě můžeme jezdit jedině tehdy, když máme svoje vozidlo pojištěné.
Například: pan Bubeníček má povinné ručení sjednané pro auto, ale ne na motorku, kterou zdědil po svém tatínkovi. Protože na ní nejezdí, a v registru vozidel je vedená jako „vyřazená“, teoreticky ho nic nenutí uzavírat si povinné ručení. Jakmile by se na ní ale chtěl projet – třeba i jen v ulici, kde stojí jeho dům – pojištění už by sjednané mít měl. Proč?
V případě, že by pan Bubeníček boural např. do zaparkovaného auta, kromě škody na automobilu by v případě, že by v něm někdo seděl, musel z vlastní kapsy hradit výlohy v řádu milionů Kč na lékařskou péči, rekonvalescenci a případně i na ušlý zisk. Za nás tedy malý apel – pokud povinné ručení nemáte, na silnici s žádným vozidlem nevyjíždějte, dokud si ho nesjednáte. Nemusí se to vyplatit.
Pokud opět nahlédneme do zákona, povinné ručení je třeba mít vždy, když jsme majitelé vozu, který je vedený v registru vozidel. Přitom nezáleží, jestli vůz aktivně používáme. Rozhoduje právě to, že je v evidenci České kanceláře pojistitelů (dále jen ČKP) zapsané jako „určené k provozu.“
Nutnost sjednat povinné ručení má přesto několik výjimek. Koho se týkají?
Přestože mají tyto tři skupiny řidičů výjimku, povinnost hradit škody se jich přesto týká. U cizinců je hradí zahraniční pojišťovna, která vydala Zelenou kartu, zatímco u policie a ministerstev je platí státní správa.
Zákon uvádí, že obě strany (my i pojišťovna), mají svoje práva a povinnosti. Nehodu musíme bez odkladu písemně nahlásit, předložit příslušné doklady a při šetření postupovat dle pokynů pojišťovny. Ten samý postup bychom měli uplatnit i ve chvíli, kdy na nás někdo vyžaduje zaplatit újmu.
Jaké další povinnosti máme jako poplatníci povinného ručení?
Protože pojišťovna v případě nehody garantuje výplatu odškodného, logicky má svá práva. Ze zákona na nás může např. vymáhat úhradu na škodách, a to v následujících případech:
Kromě výše uvedeného seznamu jsou i další sporné situace, kdy na nás pojišťovna může uvalit povinnost zaplatit škody. Často stačí řídit vozidlo, které má prokazatelnou (byť drobnou) technickou vadu.
Důležité je zajistit nejen to, aby bylo vozidlo způsobilé k jízdě po technické stránce, ale mělo k tomu také odpovídající dokumentaci (v tomto případě technický průkaz).
Údaje o uzavřeném anebo neplatném povinném ručení jednoduše dohledáme v registru České kanceláře pojistitelů.
Platí, že jsme u více aut vedení jako vlastník, i na více aut jde uplatnit jedno povinné ručení.
Jako u jiných pojištění je také u povinného ručení vymezeno, na úhradu čeho máme a nemáme v jeho rámci nárok. Níže uvádíme příklady situací, při kterých můžeme pojištění na auto čerpat:
Jakmile se prokáže, že za nehodu můžeme my sami, zpravidla se od toho odvíjí i postoj, jaký k nám zaujme pojišťovna. Co to znamená? Jako poškození máme nárok pojistku čerpat. Když jsme ale viníci dopravní nehody, újmu na vlastním majetku si podle zákona platíme sami.
Limit označuje nejvyšší hranici odškodného při nehodě. Pokud nás někdo nabourá, zničí nám auto a poraní třeba krční obratle, v obou případech je pojistný strop 35 000 000 Kč.
Pojišťovně předložíme společný záznam o dopravní nehodě a do 15 dnů od doložení všech dokumentů nám pojišťovna musí peníze proplatit. Ovšem pozor: vyšetřování se někdy může protáhnout i na 3 měsíce.
Pakliže pojišťovna nestíhá, naskakuje úrok z prodlení a zpravidla tak dostáváte zaplaceno víc peněz. Úroky se nastavují samostatně za každý započatý měsíc. Může se stát i to, že nám pojišťovna z nějakého důvodu zamítne škody hradit. V takovém případě musí podat odpovídající vysvětlení.
V takovém případě máme nárok na peníze z garančního fondu ČKP dostanete. Ale pozor – neplatí se náhrada škod na autě nebo jiném majetku. Z fondu nám ČKP zaplatí jen úhradu zdravotních výloh.
Podle zákona existuje situací, kdy povinné ručení může zaniknout, celá řada. Zpravidla k tomu dochází, jakmile:
Především nesmíme zapomenout na odevzdání Zelené karty. Taky mysleme na to, že smlouva může přestat platit až měsíc po tom, co autem nejezdíme (tzv. výpověď dohodou). Do té doby musíme pojištění dál platit.
Když vozidlo nepoužíváme a nechceme platit povinné ručení, zbývá nám jedině odnést registrační značky do depozitu. Když je ale v registru zapsané pro běžný provoz, v takovém případě se nás týká tzv. příspěvek do garančního fondu ČKP. Platí se za každý den a násobí se sazbou podle druhu vozidla. Přesněji to rozepisuje následující tabulka.
Kolik se platí na příspěvek do garančního fondu? | ||
---|---|---|
Vozidlo | Upřesnění | Denní sazba |
Automobily | do 1 000 cm3 | 30 Kč |
1 001 – 1 350 cm3 | 35 Kč | |
1 351 – 1 850 cm3 | 47 Kč | |
1 851 – 2 500 cm3 | 65 Kč | |
nad 2 500 cm3 | 93 Kč | |
Přívěs | do 750 kg | 4 Kč |
751 – 10 000 kg | 7 Kč |
Rozhoduje vždycky to, jak je vozidlo v registru vedené. Abychom příspěvek nemuseli platit, musí být vedené buď jako vyřazené, vyvezené do jiného státu, zaniklé nebo odcizené.
Dejme tomu, že máme na silnici před domem zaparkovanou Škodu 120. Víme, že s ní jezdit nebudeme, a nechceme platit povinné ručení ani příspěvek ČKP. Co jde v takové situaci dělat?
V první řadě podáme na kterýkoliv obecní úřad s rozšířenou působností žádost o vyřazení vozidla z provozu. Potřebovat budeme kromě vyplněného formuláře také občanský průkaz, obě osvědčení o registraci vozidla (tzv. velký a malý technický průkaz) a čistou tabulku registrační značky.
Uhradíme správní poplatek 200 Kč a úřad by měl do 30 dnů o vyřazení vozidla rozhodnout. Mezitím je důležité, abychom automobil zajistili tak, aby neohrožovalo silniční provoz nebo životní prostředí – můžeme ho např. přeparkovat do garáže. Také z něj neodstraňujeme žádné důležité části jako např. karoserii. V takovém případě hrozí pokuta až 50 000 Kč.
Tato situace nastává tehdy, kdy skončí platnost povinného ručení. Pak máme povinnost do 10 dnů odevzdat úřadu osvědčení o registraci vozidla, registrační značky a předložit technický průkaz. Úřadu také musíme sdělit, kde se vůz nachází a jaký je účel využití.
Pokud nám vozidlo někdo ukradne, je nutné doložit policejní protokol o odcizení.
V takové situaci radíme zachovat klid. ČKP většinou stačí kontaktovat na telefonním čísle 221 772 773, situaci vysvětlit a případně se domluvit na předání nezbytných dokumentů. Nejčastěji se to stává v momentě, kdy vozidlo prodáme, a změny se ještě nestihly do registru vozidel zanést. Českou kancelář pojistitelů můžete kontaktovat i přes webovou aplikaci.
Neuhrazené příspěvky ČKP může vymáhat až soudním řízením. Na tyto případy si raději dávejte pozor – někdy by za vás nemusela chtít platit jen příspěvek, ale i náklady na soudní řízení.
A to už je o povinném ručení z pohledu zákona vše. Dozvěděli jste se něco nového? A máte i vy nějaký tip, o který se chcete s ostatními řidiči podělit? Napište nám do komentářů.