Tenisky místo akcií aneb alternativní investice
01. 04. 2019

Tenisky místo akcií aneb alternativní investice

Odteď už se můžete doma po dalším nákupu hájit, že neutrácíte, ale investujete. Takže si opakujte mantru investorů “včas (levně) koupit, včas (draze) prodat” a vyberte si z alternativních možností, kam investovat.

Není žádný apríl, že se někdy může vyplatit investovat peníze do stavebnice Lego, než do zlata a akcií. Barevnými kostičkami to ale nekončí. Hledali jsme další zajímavé investice alternativních komodit a nestačili se divit. Mrkněte na naše čtyři tipy (a půl).

Váš vlastní sdílený skútr nebo koloběžka

Sdílení je nyní na výsluní a český startup re.volt carsharing nabízí vskutku neotřelou možnost investice. Můžete si koupit skútry nebo koloběžky, které nasadí do své sdílené flotily v Praze. O vše se vám postarají a zisk z daného vozidla poté pošlou na účet. Vaše investice je krytá daným strojem, který je all-riskově havarijně pojištěn. Riziko se zdá být malé oproti výdělkům, které sdílená platforma nabízí. No a když vaše vozidlo nevydělá, jak byste chtěli, můžete si stroj vzít a vesele využívat jen k osobním účelům.

Jak na to?

Jednoduše si stačí vybrat dle svého vkusu, jestli jste větší příznivci koloběžek nebo skútrů a vyplnit formulář.

Co koupit?

Riziko je nejlepší vždy rozprostřít, takže by investor měl koupit skútr i koloběžku nebo raději 2, kdyby náhodou.

Pamatujte si

V nejhorším případě budete mít svůj vlastní elektroskútr nebo koloběžku. 10 strojů je už asi na osobní poježděníčko po městě moc, takže je důležité zvážit, jestli jste investor nebo fanda.

Chanel, Dior, Dolce a Gabbana, Versace

Pokud si nejste jistí, jestli tato jména zařadit do módního průmyslu nebo do posledního superhrdinského filmu, asi možnou rovnou přeskočte na další investici. Pokud vám z těchto jmen naopak naskakuje husí kůže, pokračujte dál. Řeč totiž bude o nákupu vintage módních kousků, které jsou nejen krásné, ale postupně nabývají na hodnotě.

Do boje o módní skvosty se nepouštějí jen malí investoři, nadšenci do módy, ale dokonce i muzea.

Ale pozor, musí se jednat o značky se světovým věhlasem a publikem. O skutečné módní velikány haute couture neboli vysoké krejčoviny. Na jejich kousky narazíte v módních domech, obchodech, na červeném koberci a na přehlídkovém mole. Stejně tak ale i na internetu nebo v tzv. vintage obchodech.

Jak na to?

Důležité je mít pro módu cit, oko, štěstí a povědomí o tom, s jakým že kusem hadříku to máte vlastně čest. Je dobré se i orientovat, které známé dámy daný kousek nosily, jaké knihy a publikace jej zmiňují, v jakém období je návrhář uvedl na trh a za jakých okolností.

Co koupit?

Značkové věci v dobrém stavu. Úspěch na trhu mají extravagantní kousky unikátního vzhledu i naprostá klasika. Zkrátka vše, co daného návrháře plně vystihuje. Ať už se jedná o šaty nebo doplňky jako kabelky nebo šperky.

Něco navíc:

Pokud nějaký takový kousek ukořistíte, nenoste jej. Smiřte se s tím, že se jedná o investici a cihlu zlata byste také do baru nevynesli. A jako vždy – sledujte trh a události. I ty smutné. Po smrti návrháře Karla Lagerfelda (Chanel, Chloé) ceny jeho kousků nebývale vzrostly.

Na zdraví

Móda vám nic neříká? Tak na to si připijeme. Třeba dobrou whiskou. Jednou ze zajímavých investičních příležitostí jsou totiž i tyto láhve destilovaných obilnin. Podle serveru rarewhisky101 je tento trh na vzestupu. Jen v roce 2015 byly na trhu láhve o celkové hodnotě téměř deseti milionů liber, tedy kolem 300 milionů korun (index této komodity stabilně roste a zpravidla překonává investice do vína i zlata).

Z takového výběru už se nejednomu investorovi zatočila hlava. 

Nevěříte? Například whisky Macallan z roku 1979 byla ještě v roce 1997 k mání za cca v přepočtu 1 500 Kč. Ovšem v aukci v roce 2016 se prodala za 1200 liber, tedy necelých 40 tisíc korun. Ale pozor, dobrý nákup uděláte i v případě mladších ročníků. Láhve Balvenie z roku 2010 uvedla na trh 336 lahví za 150 liber (4 500 Kč) a dnes se v aukcích ve Velké Británii prodává za neuvěřitelných 90 tisíc korun.

Jak na to?

Tento trh je poměrně prostý – poptávka vs. nabídka. Takže zde zas tak urputně hledat nemusíte. Jděte hlavně po dobré pořizovací ceně u dobrých značek.

Co koupit?

Vedle nesáhnete u destilérek jako je Macallan, Ardbeg, Dalmore, Glenfiddich, Balverie nebo Lagavulin. A také samozřejmě u značek, které už nové láhve neprodukují – Port Ellen, Brora, Rosebank, St. Magdalene, Glenugie, Dallas Dhu, Banff and Littlemill.

Něco navíc:

Ujasněte si, jestli jste spíš sběratel/ka nebo investor. Sběratel se orientuje na své oblíbené značky, investor hledá ty láhve, o které je zájem. Pokud ale u nějaké značky narazíte na limitovanou edici, zpozorněte. Čím menší náklad, tím lepší investice.

Obujte se do investic

A to myslíme obrazně i doslova. Na špici alternativních investic jsou totiž – tenisky. Z undergroundu se postupně stal mainstream. Za některé páry někteří kupci neváhají dát i – podržte se – 40 000 dolarů. Tedy 920 tisíc korun.

Jak je to možné? Jako u ostatních alternativních investic i tady lidé mají zkrátka tenisky rádi, rádi je kupují a sbírají. Do hry ale vstupuje ještě jedna věc – tzv. brand hype neboli humbuk kolem dané značky. Výrobci tenisek jako je Nike či Adidas uvádějí na trh modely, u kterých poptávka výrazně převyšuje poptávku. Jejich reálná hodnota na trhu je 1 500 dolarů (34 000 Kč), do maloobchodu jdou ale kousky s vysokým investičním potenciálem za standardních 250 dolarů, v přepočtu cca 6 tisíc korun.

Takový humbuk pak často končí několikahodinovými frontami před obchody a bohužel i ozbrojenými střety, které někdy končí dokonce i smrtí. Například kvůli ikonickým Air Jordan, na jejichž podobě se ve firmě Nike podílel slavný basketbalista Michael Jordan. Slavný basketbalista dokonce v roce 2014 vydělal víc na své spolupráci na značce Jordan (100 milionů dolarů), než jako špička basketbalové ligy (94 milionů dolarů).

Michael Jordan a “jeho” Air Jordan. Slavný basketbalista dokonce v roce 2014 vydělal víc na své spolupráci na značce Jordan (100 milionů dolarů), než jako špička basketbalové ligy (94 milionů dolarů).

“Fair play” se do hry o tenisky snaží vrátit například server StockX – tedy taková tenisková obdoba akciového trhu a aukce. Tenisky jsou zde k mání za jejich reálnou cenu na trhu. A Při nákupu prodejce automaticky tenisky pošle na centrálu, která zásilku zkontroluje a až pak směřuje ke kupci. Ten má tak jistotu, že nekoupil zajíce v pytli. Když už totiž kupujete boty za 35 tisíc korun, nechcete nakonec v krabici rozbalit cvičky.

Sílu trhu s teniskami dokládá i to, že StockX je jedním z nejrychleji rostoucím startupem v USA. Platformu měsíčně využije na 8 milionů lidí, kteří na ní utratí astronomické 2 miliony dolarů denně (46 milionů korun). Obecně má trh s teniskami hodnotu něco mezi 5 až 7 miliardami amerických dolarů.

Ale zjevně i láska k teniskám má své hranice. Módní dům Gucci nedávno na trh uvedl retro tenisky ve stylu 70. let – i s umělým zašpiněním. Maloobchodní (!) cena 700 až 900 EUR, tedy až 23 tisíc korun, ale u milovníků bot vzbudila spíš výsměch než nákupní horečku.

Jak na to?

Informujte se. Co obuvní firmy chystají za modely, kdy přijdou na trh, jak si vedly podobné modely, kdo slavný je už nosí apod. Užitečné informace najdete například na webu TheSoleSupplier nebo Sole Collector. Určitým lakmusovým papírkem úspěšných modelů tenisek je také jejich vášnivý sběratel a hudebník Drake. Pár, který obuje, se ve vitrínách obchodů dlouho neohřeje. Velkým sběratelem tenisek je i hollywoodský herec Mark Wahlberg.

Tenisky nenoste! Pokud se vám líbí, pořiďte si raději rovnou dvoje – jedny na investici, druhé na nošení (i ty lze pak poměrně výhodně prodat, jsou-li v dobrém stavu, například na Grailed.com).

Co koupit?

Ideálně jednorožce sportovního obutí: Nike Air Jordan Virgil Ablohs Off White. Obecně se ale vyplatí investovat do tenisek Air Yeezy, Nike Dunk, Air Jordan, případně Air Max.

Nejvíce se byznysu daří v Los Angeles, New Yorku, Londýně. Jen v Británii je trh s teniskami oceněn na 200 milionů liber a roste i o 20 procent.

Něco navíc:

Americké teniskové šílenství nelze s tím českým srovnat. Pokud se k nám tedy nějaký významný kousek dostane, máte poměrně slušnou šanci jej získat. I bez dlouhých front.  

Sečuánská perla na závěr

Kolik byste dali za omáčku z McDonalds? Pět korun? Deset? Víc? Jak dokazuje tento příběh, alternativní investice jsou někdy jako z jiné planety…

V roce 1998 Disney spojilo síly s McDonalds a v rámci propagace animovaného filmu Mulan uvedli na trh dětské menu se speciální sečuánskou omáčkou. Po konci kampaně upadla do zapomnění, ovšem až do roku 2017. Tehdy v populárním animovaném komediálním seriálu Rick a Morty, jedna z ústředních postav na tuto omáčku s láskou vzpomíná. Žert nakonec skončil tím, že internet okamžitě zaplavily poptávky a nabídky této omáčky. Aktuálně se pár kusů těchto omáček prodává za 1 800 Kč, jediné miniaturní balení o 25ml pak i za 230 Kč!

A co k alternativním investicím říci závěrem? Snad jen to, že sice se jim může dlouhodobě dařit lépe než třeba zlatu či akciím, ale nezapomínejme, že se ve finále jedná o pár kusů kůže, gumy, látky či plastu. A také, že některé tyto investice se zhodnotí, VĚTŠINA ale ne.

VyplňteVyberteVyřešeno!