Téměř polovina Čechů cestovala loni na svou vysněnou dovolenou autem. Doprava autem je flexibilní a pohodlná, ale je potřeba si předem spočítat náklady na pořízení dálničních známek nebo úhradu mýtného. Kde na poplatky narazíte a jak si naplánovat cestu co nejefektivněji?
Obecně se dá říci, že co země, to jiný přístup k platbám za použití dálnic. V některých zemích jsou zpoplatněné jen některé úseky, které byly náročné na výstavbu, jako třeba tunely nebo mosty, v dalších zemích se na dálnicích platí podle ujeté vzdálenosti mýtné a jinde je potřeba mít dálniční známku, ať už nalepenou na čelním skle, nebo elektronickou.
Bez poplatku za dálnice jsou tyto státy:
I v těchto zemích se však můžete setkat s poplatkem za některá místa, která bylo složitější vybudovat, nebo je zde snaha o omezení provozu. Týká se některých vysokohorských tunelů, nebo přejezdy mostů. Např. v Dánsku, kde se jezdí po dálnicích zdarma, jsou hrazené přejezdy dvou mostů, které se tyčí nad mořem, což je samo o sobě zážitek. Jedná se například o osmnáctikilometrový most přes Velký Belt (Storebaelt) a osmikilometrový most přes resund, který spojuje Kodaň se švédským Malmö.
V Rakousku jsou zpoplatněny průjezdy těchto míst:
Velice pěkně je pro rok 2019 zpracovaný tento souhrnný materiál.
Ve Švýcarsku vás nemine platba za průjezd tunelu St.-Bernhard, Munt La Schera a také tunel s vlakovým přejezdem pro osobní automobily Lötschberg. Ve Slovinsku je zpoplatněný průjezd tunelem Karavanke spojující Slovinsko a Rakousko. Z výše uvedeného výčtu zemí bez poplatku za použití dálnice je jasné, že například při cestě za sluncem na jih se platbě za použití dálnic nevyhnete.
Například při cestě z Prahy do Splitu budete potřebovat českou, rakouskou a slovinskou dálniční známku a v Chorvatsku budete podle vzdálenosti platit mýtné. Částečně zdarma se můžete svézt po dálnicích do Řecka, pokud se rozhodnete pro průjezd Albánií a Černou Horou. Tady ale pozor na označení “dálnice”, jelikož pro mnohé z těchto cest je takové označení nadnesené, a tak objížďka nedává nakonec smysl ani finančně, ani časově.
Německo, které je známé svou hustou, kvalitní a navíc bezplatnou dálniční sítí, zavede od října 2020 povinnost platit za použití dálnic poplatek, jehož výše se bude odvíjet od objemu motoru a množství vylučovaných emisí. Například s vozem Škoda Octavia, který má dvoulitrový naftový motor a splňuje ekologickou normu Euro 4 vyjde roční mýtné na 100 eur, tedy 2 573 Kč. Ceny ale v tuto chvíli ještě nejsou pevně stanovené.
Země s dálničními známkami:
Velmi vysoká je cena dálniční známky v přepočtu na kilometr ve Slovinsku, kde obvykle čeští turisté využijí jen šedesátikilometrového úseku na své cestě do Chorvatska. Dálniční známky je možno zakoupit, stejně jako jsme zvyklí i při nákupu české známky, na benzinových pumpách a na hraničních přechodech.
Pokud máte raději vše připravené předem, můžete si zajistit už v České republice v provozovnách UAMK dálniční známky Rakouska, Maďarska, ale také dálniční známku Švýcarska a dálniční známku Slovinska. Prodej dálničních známek je bez přirážky a bude vás stát stejně jako v daném místě.
V některých zemích je možné zaplatit dálniční poplatky předem online. Jedná se o dálniční známku:
Vystačíte si poté s vytisknutým potvrzením. Například v Lotyšsku není ani to potřeba, neboť si při kontrole policie ověřuje zakoupení dálniční známky v registru. Vy si však musíte hlídat, do kdy platí.
Každá země má i při koupi elektronické dálniční známky svá specifika. Při jejím nákupu online ale nejste vázaní na hledání prodejního místa dálničních známek a riskování, že bude vyprodáno.V Rakousku je ale možné zvolit její platnost nejdříve 18 dní od jejího nákupu (důvodem je ochrana spotřebitele a možnost odstoupení od smlouvy do čtrnácti dnů).
Riskovat dálnice bez platné dálniční známky vás v konečném součtu může stát vysokou pokutu, v Rakousku minimálně 120 eur (zhruba 3 000 Kč), ve Švýcarsku pak 190 eur (cca 4 800 Kč). Ve Slovinsku vám hrozí postih až 20 000 Kč.
Mýtné brány pro vybírání poplatků za použití dálnic jsou v těchto zemích:
Při průjezdu placeného úseku se vyzvedává v mýtné bráně kartička s označením místa, kde do něj vjíždíte, a při opuštění tohoto úseku za něj zaplatíte. Cena se vypočítává podle ujeté vzdálenosti i podle lokality. Většinou se dá platit kartou, nebo si vystačíte s eury.
Ve Francii je většina úseků dálnic zpoplatněná a mýtné zde patří k těm nejdražším – jeho výše se pohybuje zhruba od 200 Kč do 400 Kč na 100 km. Platí se i za průjezd tunelem Mont Blanc, který spojuje Chamonix na francouzské straně a italské údolí d’Aosta. Jednosměrný poplatek za průjezd vychází na 46 eur. V Itálii se cena pohybuje na okolo 200 Kč na 100 km.
V nejnavštěvovanější zemi českých turistů, v Chorvatsku, vychází cena zhruba na 150 Kč za 100 km. Podobná cena je i u našeho dalšího souseda, tedy v Polsku. Zde mají různé úseky dálnic různé provozovatele mýtných systémů a liší se tak i cena, která se pohybuje od 100 Kč do 200 Kč za 100 km.
Na webu je kompletní ceník za průjezd jednotlivých částí chorvatských dálnic.
Orientační ceny mýtného pro roky 2019/2020 pro osobní auto:
Poplatku se nevyhnete ani při cestě na ostrov Krk. Vjezd přes most je zpoplatněn částkou 35 kun (121 Kč). Částka se platí jen při vjezdu, nikoliv při návratu z ostrova. Více informací k cestě do Chorvatska jsme pro vás zpracovali v článku 30 tipů na cestu do Chorvatska.
V článku byl použit přepočet aktuálním kurzem 25,73 Kč za 1 euro. V ceně dálničních známek a mýtného v celé Evropě i jejich pořízení máme jasno. Teď už jen nezapomenout vybrat nejvhodnější cestovní pojištění a můžete vyrazit na cestu.