Rok 2024 je pro Chytrého Honzu přelomový. Marek Slouk, obchodní ředitel Chytrého Honzy, se rozpovídal pro web Poradci-sobě.cz o placeném poradenství, změnách provizního modelu či o systému účtování platby za leady. Také v krátkosti nastínil, co dalšího v Chytrém Honzovi připravují pro své poradce. Celý článek je k přečtení níže.
„V IT jsme se hodně posunuli a patříme mezi špičku. Jen je to potřeba dostat do povědomí poradců,“ říká Marek Slouk, obchodní ředitel Chytrého Honzy. Rok 2024 je v této oblasti pro firmu navíc přelomový. Nabízí mobilní aplikaci pro klienty i poradce a do svých nástrojů implementuje i umělou inteligenci. To vše s podporou akcionáře, investiční skupiny DRFG.
Za Chytrého Honzu vnímáme, že tato jednání na úrovni bank probíhají, ale je to vše v plenkách. Ani banky zatím neví, jak by měl provizní model vypadat. Vedle refinancování snižující se úrokové sazby opět rozhýbaly především trh s novými hypotékami. Ten dlouhou dobu stagnoval a oživující se poptávka je tak pozitivním trendem. Naši poradci jsou ale komplexní a zaměřují se na všechny segmenty finančního trhu. Proto ani dřívější „výpadek“ v hypotékách, nebo případná změna provizního modelu u tohoto produktu, by je příliš nezasáhla. Jejich příjmy jsou diverzifikované mezi všechny segmenty.
Určitě jsou mezi poradci takoví, kteří jsou zaměřeni spíše na hypotéky. Těch by se to dotknout mohlo. Na druhou stranu i z naší strany často zaznívá doporučení, aby docházelo k rozkládání produkce více směry, aby diverzifikovali a pokud se tímto poradce řídí, potom by i tato změna neměla být problém.
To si nemyslím. Když se na to podívám opět z našeho pohledu, tak v Chytrém Honzovi si poradci stojí provizně dobře. Tím, že jsme pool, tak je případná změna zkrátka nezasáhne tak moc, jako tomu bude například v multilevelech, kde si obvykle sáhnou na nižší provizní ohodnocení. Pokud by ale došlo k průběžnému vyplácení provizí, zasáhlo by je to více.
Žádný takový model nemáme. Ohledně finančního poradenství nás z našich přibližně 650 lidí kontaktovali 2, nebo 3. Z tohoto pohledu to naše síť nevyhledává.
Naším úmyslem není na to nyní dělat nějaký model. Nástroje, které máme, mohou využívat i klienti našich poradců. To z části nahrazuje placené poradenství. Komunikaci s klienty máme zautomatizovanou, a tak není potřeba, aby byl stanovený nějaký poplatek za tuto službu.
Nějaké místo si placené poradenství najde. Já jsem zastáncem toho, že poradce by měl být schopný za provizi, kterou dostane, servisovat klienta na velmi dobré úrovni, aniž by za to klient ještě dodatečně platil. U nás je to navíc možné i díky elektronickým nástrojům, které máme k dispozici.
Klienti u nás mohou již nyní využívat elektronické e-Šanony, Asset Managementy, kde klient vidí své portfolio smluv a své investice, může si nechat zasílat automatické notifikace… dokážeme udělat velice jednoduše a automatizovaně tento servis klientovi do takové míry, že vím, že pokud klienta osloví konkurence, tak od svého poradce neodejde.
Není moc společností, které mají mobilní aplikaci, kterou může klient využívat a kde vidí všechny své smlouvy na jednom místě, vidí své investice i nemovitosti včetně odhadu aktuální ceny, může sledovat, jak se vyvíjí hodnota investice nebo která ho dokonce upozorňuje, pokud má u investičního bytu podhodnocené nájemné.
Díky těmto nástrojům jsou naši poradci schopni dělat svou práci velmi kvalitně, na vysoké úrovni, a to vše v rámci provize, kterou dostanou.
Těch unikátů je již dneska poměrně dost. V IT jsme se hodně posunuli a patříme mezi špičku. Jen je to potřeba dostat do povědomí poradců.
Nejaktuálnější věcí je mobilní aplikace, kterou mají k dispozici i naši poradci. Jejím prostřednictvím jsme s nimi schopni komunikovat v rámci Chytrého Honzy, vidí tam veškerá školení, která nabízíme, dostávají notifikace, takže jim neunikne nic, co by je zajímalo. Dostávají také notifikace v rámci spolupráce s klientem. A aplikaci dál vyvíjíme tak, aby ještě více zjednodušila každodenní práci poradců. Např. velmi brzy bude možné přes tuto aplikaci podepisovat smlouvy.
To, čím je známý Chytrý Honza, jsou leady. Stále se nám ozývají i poradci z konkurence, že by chtěli využívat náš leadový systém.
Model, co popisujete, pochopitelně v poradenském businessu nedává smysl, my se k tomu stavíme tak, že interním poradcům poplatek na lead strháváme z provizního výpisu. U externích poradců pak máme cenu leadu jasně danou a ta je placena. Logicky tedy nedochází k tomu, že by poradce zaplatil 50 procent z provize, kterou ještě daní a nemůže si tuto částku dát do nákladů.
Pro lepší přehlednost na to máme samostatnou aplikaci, díky ní jsme schopni nabídnout leadový systém i lidem v konkurenci, nemusí být zasmluvněni u Chytrého Honzy.
Naši poradci ale mají samozřejmě nějaké výhody. Jednou z nich je, že si v aplikaci dobije kredit na určitou částku, a ten je mu pak strháván z provizí. Nemusí nic platit dopředu. Následně si poradce objedná kontakty, za které se platí podle typu kontaktu a zda je klient provolaný call centrem, či ne. Cena je od 200 do 1 500 korun. Je pak už na poradci, zda si kontakt dokáže zobchodovat.
Úspěšnost konverze je u našich lidí někde na úrovni kolem 30 procent. To je dáno i tím, že většina kontaktů je již prověřena naším call centrem.
Ano, model, který byl nastaven předchozím vedením, kdy se strhávala částka z provizí z uzavřených obchodů, nebyl úplně ekonomický. Češi jsou vynalézaví a dokázali si najít „spojku“ u konkurence, získali tak kontakt zadarmo a zobchodovali ho přes někoho z konkurence.
Rok 2024 je pro nás docela přelomový. Na začátku dubna jsme vypustili již zmíněnou mobilní aplikaci. To byla velká věc. Od našich lidí nyní získáváme další nápady, co by jim dál usnadnilo práci. A již nyní máme rozpis dalšího vývoje do konce roku.
A v letních měsících nás čeká upgrade celého CRM systému. Využíváme SalesForce, u kterého dál zůstaneme, ale i tak bude změna skutečně významná. Pro zajímavost, chceme využívat i prvky AI, díky které budou například poradci dostávat zprávy, jak by bylo možné s jejich klientem dále, a ještě intenzivněji pracovat.
Zdroj: ZÁMEČNÍK, Petr. Marek Slouk: Jsme technologická špička… jen to poradci ještě neví. Online. In: Poradci-sobe.cz. 21. 5. 2024. Dostupné z: https://poradci-sobe.cz/financni-poradenstvi/marek-slouk-jsme-technologicka-spicka-jen-to-poradci-jeste-nevi/. [cit. 2024-05-23].