K létu patří moře. Aby byla cesta za sluncem rychlá a co nejpohodlnější, volí se často letecká doprava. Se současným růstem počtu letů však roste i riziko zpoždění. Může se stát, že vám kvůli zpožděnému letu uletí navazující letadlo do cílové destinace, přijedete pozdě na dlouho plánované obchodní jednání nebo nestihnete check in v hotelu. I když už něco z toho opravdu změnit nelze, zjistěte s námi, jaká máte práva na odškodnění.
V letecké přepravě je všechno naplánované na minuty, a tak se může snadno stát, že i při drobné odchylce od tohoto harmonogramu, vzniknou hodinová zpoždění letů.
Příčiny zpoždění letů mohou být různé. Nejčastěji se setkáváme se zpožděním letů z důvodu:
Při zpoždění letu nemusíte zůstat jen otráveně sedět v odletové hale. U letecké společnosti si můžete často nárokovat občerstvení, ubytování, nebo dokonce finanční kompenzaci. Detailně se problematikou reklamace zabývá nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.
Uvedené nařízení stanovuje minimální práva cestujících v případech, kdy:
Evropská unie svým nařízením stanovuje nejen pravidla následného finančního odškodnění, ale i podmínky minimální pomoci cestujícímu při čekání na letišti z důvodu zpožděného letu.
Už ve chvíli, kdy letecká společnost očekává zpoždění letu, a vy pravděpodobně stojíte nebo sedíte na letišti, musí jednat. Podstatné u tohoto “očekávání” je délka letu a předpokládané zpoždění. Podle těchto dvou kritérií se určuje, jak se k vám musí zachovat.
Pokud se očekává, že let bude zpožděný o
má cestující zdarma nárok na stravu a občerstvení, dva telefonní hovory, podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.
Pokud let splňuje výše uvedené podmínky zpoždění a navíc je neplánovaně odložený o den, má cestující nárok na úhradu ubytování a přepravy do místa noclehu.
O kompenzaci od letecké společnosti se můžete hlásit až tři roky zpětně. Pro posouzení nároku na finanční kompenzaci za zpoždění vašeho letu jsou důležitá následující kritéria:
Nárok na odškodnění máte pouze v případě, že ke zpoždění, nebo přímo zrušení letu, došlo vinou dopravce. Na reklamaci nemáte nárok v případě, že zpoždění vzniklo vlivem špatného počasí, stávky s vlivem na letecký provoz, živelné pohromy, chybou řízení letového provozu nebo náhody jako je třeba střet s ptákem.
Prokázané zpoždění pro vymáhání kompenzace na dopravci musí být alespoň tři hodiny. Při kratším zdržení se finančního odškodnění nedočkáte.
Nezbytnou podmínkou pro přisouzení finanční náhrady je také, aby let začínal na letišti v Evropské unii, nebo aby byl veden společností sídlící na jejím území (s cílovou destinací v EU).
Výše kompenzace závisí na délce letu:
O kompenzaci se budete muset přihlásit sami. Letecká společnost vám ji sama od sebe nevyplatí.
Pokud už na letišti po příletu víte, že jste dorazili o více než tři hodiny později a budete chtít od letecké společnosti odškodnění, zajistěte si pro jistotu důkazy o zpoždění (hodit se může i fotografie z příletové haly informující o zpoždění). Potvrzení o zpoždění letu není sice nezbytné, ale může se vám později hodit, stejně tak i pojišťovně, pokud jste měli let pojištěný.
Pokud s řešením problému ze strany dopravce nejste spokojeni,
Vymáhání odškodnění můžete také přenechat specializované agentuře, která se těmito případy zabývá. Obvykle si pak nechává odměnu 25 % z částky, kterou se jí podaří od aerolinek vymoci.
Cestovatelský portál Kiwi.com zajišťuje nejen letenky, ale pokud si přes něj uděláte rezervaci, můžete ho využít i při žádosti o kompenzaci zpožděného letu. Ponechá si ale provizi ve výši 30 % vymožené částky.
Evropská unie v tomto směru zásadním způsobem dbá na ochranu spotřebitele a v oblasti letecké dopravy zajišťuje vysokou úroveň ochrany cestujících.
Navazující lety jsou vždy více či méně risk, zda další spoj stihnete, nebo ne. Pokud máte celou cestu naplánovanou s jednou rezervací, ozvěte se dopravci. Pokud ale máte rezervací několik, a tedy i několik samostatných letenek, a nestihnete další let, musíte si s hledáním letu náhradního poradit na místě sami.
Některé české pojišťovny nabízí také možnost připojistit se pro případ zpoždění letu. Jedná se o duplicitní pojistnou ochranu k finanční kompenzaci garantované Evropskou unií. Její hlavní výhodou je menší počet limitů pro uznání pojistné události, pojistka se vyplácí např. i za zpoždění z důvodu špatného počasí, stávky nebo teroristického útoku.
Nevýhodou však je vyplácení až na poměrně velké zpoždění letu – nejkratší zpoždění 5 hodin pojišťuje Slavia pojišťovna. Ostatní pojišťovny vyplácení pojistku až za zpoždění šesti a více hodin.
Pojišťovna | Délka zpoždění, za které se vyplácí pojistka | Vyplacená částka | Výjimka z pojištění | Vztahuje se na |
---|---|---|---|---|
Direct pojišťovna a.s. | 8 hodin a více | Maximálně 2 000 Kč na nákup nezbytných hygienických potřeb, stravy a ošacení | zmeškání odletu vlastním zaviněním; zpoždění letu z důvodu stávky | |
AXA pojišťovna | 6 a více hodin | 500 Kč za každou hodinu po uplynutí 6 hodin; max. 10 000 Kč | zpoždění odletu nebo zrušení letu z důvodu stávky, provozních důvodů, selhání stroje nebo nepřízně počasí | |
Slavia pojišťovna | 5 a více hodin | 200 Kč za každou celou hodinu zpoždění po uplynutí 5 hodin | zpoždění odletu nebo zrušení letu z důvodu únosu letadla nebo teroristického činu |
Máte sami zkušenost se zpožděním letu a žádáním o kompenzaci? Podělte se s námi o ni. Pro větší klid při cestování využijte cestovní pojištění na míru, které si s námi sjednáte online. Vyřešíte tak nejen zpoždění letu, ale třeba i ztrátu nebo poničení zavazadel, i jejich zpoždění. Zároveň vám přejeme, aby se vás tyto problémy týkaly co nejméně.