Být finančním poradcem v systému založeném na principech multilevel marketingu, nebo tam, kde jsou stejné podmínky pro všechny? Statistiky ukazují, že MLM systém už není tak zajímavý jako kdysi.
V Česku existují v podstatě dva druhy poradenských společností, které poskytují svým poradcům rozdílné podmínky. Jeden typ funguje na principu multilevel marketingu a má jasnou hierarchii. Ten druhý naopak nabízí všem stejné podmínky a nepotřebuje “své” lidi příliš řídit. A trend v jejich počtech se výrazně liší.
Statistiky hovoří jasně: tam, kde firmy nabízející finanční služby fungují vůči zaměstnancům na principu tzv. multilevel marketingu (MLM), dochází k masovému odlivu poradců. Od roku 2014 jich je o téměř polovinu méně. Zatímco tehdy jich bylo přes 27 tisíc, dnes jejich počty poklesly na něco málo přes 14 tisíc. MLM společnosti už se s odlivem svých lidí potýkají delší dobu. Jedním z důvodů je i nový zákon o pojišťovnictví, který výrazně upravil a omezil udělování provizí.
Na jakém principu fungují? Jedná se o klasický vícestupňový model. Poradci tak získávají provize za své vlastní obchody, někteří ale i za smlouvy sjednané jejich “podřízenými” – hlavně těmi, které sami do firmy přivedli. Do této skupiny patří třeba OVB, Broker consulting nebo Fincentrum.
Sice jde jen o jednotky kusů, ale tento narůstající trend ve společnostech nabízejících systém tzv. broker pool je dlouhodobý. Od roku 2014 je jich o polovinu více: z necelých 4200 téměř 6 500. Tito lidé fungují v ploché struktuře. Firma sjedná s finančními institucemi provize, každý už pak dál pracuje na sebe a podle toho také vydělává. Pracovníci zde bývají více samostatní, odborně způsobilí a vzdělaní. Sem spadají například společnosti jako Chytrý Honza s druhým nejvyšším počtem spolupracovníků z řad finančních poradců.