Pojištění se netýká jen vašeho auta. Na cestách je důležitá ochrana všeho, co máte s sebou: pojištění zavazadel, pojištění jízdního kola, elektrokola nebo přívěsného vozíku.
Nechat si odpovídajícím způsobem pojistit přívěsný vozík za auto může být otázka třeba jen několika desetikorun ročně. V každém případě však platí, že jakékoliv registrované vozidlo (tj. s registrační značkou a technickým průkazem) musí mít sjednané povinné ručení.
Je také jistě pravdou, že škodu nemusí na silnici způsobit vždycky jen automobil.
O ceně pojistného v těchto případech rozhoduje nejen stáří, ale i velikost přívěsného vozíku. Přívěs do 750 kg bude oceněn zcela jinak než třeba velký návěs na tahač.
Podobně jako u povinného ručení automobilů, je možné vozík používat jen sezónně – a také jej tak pojistit. Konkrétně za využití tzv. dočasného vyřazení z registru, jako je běžné například u kategorie veteránů.
Na rozdíl od automobilu či přívěsného vozíku sice není potřeba klasické povinné ručení podléhající nutnosti ze zákona, ale zodpovědný řidič bicyklu by si určitou pojistku samozřejmě sjednat měl.
V červnu Evropská komise připravila návrh směrnice, která hovoří o potřebnosti povinného ručení pro elektrokola – respektive pro všechna vozítka s elektrickým pohonem obecně.
Pojištění elektrokola dosud funguje na jiné bázi, ale může se to už brzy změnit. V průměru každé čtvrté prodané kolo v ČR má elektropohon a v Německu se elektrokol za minulý rok prodalo více než 700 tisíc.
Dá se proto očekávat, že Evropská komise iniciuje v brzké budoucnosti nějaké změny.
A pozor – pojištění elektrokola je nutné i v případě, že máte sjednané klasické pojištění domácnosti. To se totiž vztahuje na škody v rámci objektu, nikoliv na věci umístěné venku.
Pojistka, kterou uzavřete na svůj bicykl – ať už má elektrický pohon či nikoliv – může ochránit tento dopravní prostředek před řadou nepříjemných událostí. Pojištění jízdního kola se vztahuje nejen na poškození nebo zničení během přepravy, ale také na škodu způsobenou vandaly a samozřejmě také loupež.
U jízdních kol bez elektrického pohonu se dá předpokládat, že paragrafy se určitě v příštích letech měnit nebudou a o povinném ručení nemůže být tedy ani řeči.
Jde však o dvousečnou zbraň, protože ačkoliv tu není povinnost pojištění sjednávat, cyklisté jsou obecně aktéry řady dopravních nehod, včetně těch, které zaviní sami. A dopravní nehoda způsobená provozem kola s sebou samozřejmě nese nutnost uhradit všechny vzniklé škody (plus pokutu od policie, samozřejmě).
Pojištění odpovědnosti z občanského života nabízí každá z tuzemských pojišťoven, běžné jsou i vysoké maximální limity, které se dostávají do řádu desítek milionů korun. Právě to pak kryje náklady spojené s nehodou na jízdním kole. I zde existují výluky, týkají se například provozu horského kola na rizikových úsecích, které navíc nejsou značeny.
Totéž platí u nehod, kdy cyklista požil alkohol nebo další omamnou látku. Nasazená přilba je nutností, zvláště pokud mohla rozsah poranění výrazně snížit!
Je proto nutné se ještě před uzavřením pojištění jízdního kola informovat ohledně veškerých detailů. V zahraničí pak úrazy cyklistů řeší běžné cestovní pojištění, škody při nehodě pojištění občanské odpovědnosti. To musí samozřejmě být platné i pro danou lokalitu.
A jak je to s batohy, kufry a taškami, souhrnně tedy se zavazadly? Zde samozřejmě zabrousíme do trochu jiných končin než u povinného ručení, protože pojištění zavazadla je obvyklou volitelnou součástí cestovního pojištění. Na cestách by však pojištění bagáže mělo být samozřejmostí. Vždyť bez zavazadla jsme často doslova jako bez ruky a ztratit se mohou i velmi cenné věci.
Naštěstí je možné, podobně jako u jiných typů pojištění, sjednání kompletně online, tudíž není důvod ztrácet čas na kamenné pobočce pojišťoven. Cestovní pojištění je nakonec za jistých okolností možné sjednat i k platební kartě.